Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Taky chytáte ryby na asfaltce?

Já vím, že to je úplná blbost, že ryby přeci žijí ve vodě, ale když se zadaří, tak se i na silnici dají ryby chytat...

U domu máme rybníček nebesák, tedy vlastně tůň, který je ale dost zanesený bahnem a zarostlý řasami. Manžel jako správný rybář se rozhodl čistit přirozenou cestou, tedy pomocí ryb. Nějaké sice v rybníčku byly, ale ne ty správné. Na podzim jsme tedy sehnali nějaké amury, aby jednak žrali nadbytečný rákos, hlavně ale řasy. Rákos už skoro nemáme, zato je ale rybníček plný čehosi, nejspíš zbytků rostlin, které ze dna uvolnili amuři. Řešením prý jsou kapři, kteří to, co amur uvolnil, sežerou, navíc pořádně rozryjí a pročistí dno.

Manžel vše obvolal a zařídil, na mě zůstala jen ta poslední část, pro kapry dojet a přivézt je domů. Musím se přiznat, že s vozíkem jezdím nerada a couvat s ním neumím. Když je ale prázdný, umím ho odpojit a otočit a zase zapojit k autu, které si mezitím otočím. Tím naštěstí couvat umím. Vše mělo být jednoduché – dojedu k rybníku, kde mi půjčí káď, dají kapry, já je odvezu domů, vypustím káď (to není problém, má kohoutek na vypuštění) a odvezu zpátky.

Když jsme byli pro amury, postup byl stejný, jen jel i manžel, který umí couvat s vozíkem, takže odpojování a otáčení vozíku odpadlo. Amury nám dali do velké kádě s víkem, takže cesta zpátky domů byla v pohodě. I vypouštění pomocí kohoutku šlo rychle.

Když jsem ale přijela k rybníku pro kapry, cosi se nezadařilo. Na vozík mi totiž dali klasickou káď, tedy takový ten obrovský škopek. Manželovi to řekli správně, že mu půjčí káď, jen on si to vyložil tak, že mu půjčí nádrž na převoz ryb, teda tu s víkem. Takže jsem si nevzala nic, čím bych káď zakryla, aby mi ryby nevyskákaly. Ale bylo mi řečeno, že se nemusím bát, že si jen musím dát pozor při brždění, že se v kádi bude voda hýbat a potlačí mě do předu. Trošku mě to uklidnilo.

Pak mi ukázali, kam mám s tím vozíkem nacouvat, aby mi do kádě mohli nasypat kapry. Nacouvat? Já? A s vozíkem? To jsem v životě nedělala! Sice se mi pak jeden pán nabídl, že mi s tím couvne, ale když jsem se na něj podívala, raději jsem odmítla. Nějak to zvládnu. Manžel totiž včera iniciativně umyl auto, venku pršelo a na cestě u rybníka bylo dost bahno. Než řešit čištění auta (já jsem všude opatrně našlapovala, abych si moc neumazala boty), radši zvládnu couvání. Naštěstí mi ukázali a zacouvala jsem téměř na správné místo, aniž bych kohokoli přejela či zajela do rybníka.

Čekala mě už jen cesta zpátky. Jak to tak bývá, k rybníku vedla polňačka, místy samá díra. Aspoň jsem měla dost času si na káď plnou vody a ryb zvyknout. Bohužel mám přes zadní okno lištu se zadním světlem. Přesně v místě, kde jsem ve zpětném zrcátku měla vidět zadní hranu kádě. A případné ryby, které by tím směrem vyskočily. V prvních výmolech jsem přišla asi tak o třetinu vody, a to jsem jela krokem. Taky jsem si všimla, že občas nějaká ryba vyskočí, ale spadne zase zpátky do kádě. To jsem si ověřila na konci nejhoršího úseku polňačky. Vody bylo v kádi dost, do vozíku žádná ryba z kádě nevyskočila.

I po hladké asfaltce jsem jela dost pomalu a pořád hlídala káď a jestli z ní neskáčou ryby. Řidiči mi tu padesátku na státovce snad prominou, naštěstí jsem jich mým směrem potkala minimálně. Nebo si to stihli říct a radši jeli jinou trasou. Už jsem si začala oddychovat, že už jsem skoro doma, když jsem si všimla, že ryby skáčou čím dál častěji. Vždycky ale spadly zpátky do kádě. Nebo to tak aspoň vypadalo. Je pravda, že silnice byla už zase nic moc, ale jela jsem hodně pomalu, abych moc nešplouchala. Ale už jsem začínala mít strach, že ryby skáčou proto, že tam mají málo vody. Začala jsem přemýšlet, jak to udělat. Napadl mě rybníček ve vesnici pár kilometrů od cíle mé cesty, ale jako na potvoru jsem neměla v autě nic, čím bych mohla vodu nabrat a do kádě dolít. Tak jsem jen doufala, že to těch pár kilometrů ještě vydrží, nic jsem dělat nemohla.

Uprostřed vesničky, na krásně hladkém asfaltu, asi ryby vycítily, že jsme projeli kolem rybníčku. Jinak si totiž nedokážu vysvětlit, proč se najednou jedna rozhodla z kádě vyskočit. Naštěstí jsem si toho všimla a hned jsem zastavila. Auto jedoucí za mnou taky. A řidič si asi připadal jako v Jiříkově vidění. Ta ryba nejenže vyskočila z kádě, ale podařilo se jí to přesně v místě, kde byla káď až u kraje vozíku. U toho směrem do středu vozovky. Takže místo ve vozíku skončila uprostřed silnice. Kdyby si toho řidič za mnou nevšiml, asi jsem si vezla domů rovnou řízky k večeři. Takhle jsem jen po silnici chytala plácající se rybu. A pak ještě další tři ve vozíku. Těch jsem si vůbec nevšimla, že vyskočily. Snad až dolů na silnici vyskočila zatím jen jedna.

Ta vesnička byla ale asi začarovaná. Po dalších asi 300 metrech totiž vyskočila z kádě další ryba. A za ní hned další dvě. Jedna se zase trefila rovnou na silnici. Nevím, jak je to možné, ale zatímco mě za posledních 40 minut minulo jen jedno auto, i tentokrát ryba vyskočila v okamžiku, kdy za mnou někdo jel. Tentokrát jsem rybu na silnici chytila dřív, než auto přijelo, takže řízky nehrozily.

I když byl poslední úsek cesty nejhorší, spíš než silnice je to tankodrom, žádná ryba už naštěstí nevyskočila. Asi už tušily, že jsou teď pod mým přísným dohledem a že budou brzy v novém domově. A že jim tam z kádě přeliju malým kýblem vodu z jejich dosavadního působiště. Káď samozřejmě žádný vypouštěcí kohout neměla.

Ale stejně, když jsem jela vrátit zpátky káď, jela jsem pomalu a dívala se na silnici, jestli tam neuvidím nějakého kapra. Jelikož jsem žádného nenašla, vyvozuji si z toho dva možné závěry – buď jsem oba dva uprchlíky hned odchytila, nebo bude mít někdo dneska k večeři kapra. Trošku jsem se obávala i toho, že v té vesnici najdu u silnice rybáře s prutem, ale naštěstí tam nikdo neseděl. Nebo už mu došla trpělivost. Nebo mu došlo, že kapři na silnici se u nich nacházejí jenom jednou za uherský rok a ten okamžik těsně prošvihl.

Autor: Klára Žejdlová | úterý 11.4.2023 17:53 | karma článku: 12,96 | přečteno: 382x
  • Další články autora

Klára Žejdlová

Náš rodný jazyk (ať už je jakýkoli) je krásný a často nás chrání. A my to ani nevíme.

Nejsem odborník, ale z vlastní zkušenosti vím, že i když budu mít cizí jazyk tak zažitý, že v něm budu dokonce i přemýšlet, vnímat ho budu jinak než svůj rodný jazyk. I když si to ani neuvědomím. A o to je to vše horší.

2.4.2024 v 13:20 | Karma: 15,70 | Přečteno: 420x | Diskuse| Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma: 22,15 | Přečteno: 582x | Diskuse| Cestování

Klára Žejdlová

Co děláte o Velikonocích? Taky provozujete skupinový sex?

Asi všichni znají scénu z filmu „Slunce, seno, erotika“, kde velebný pán kupuje svetr pro Cecilku. Italsky nemluví ani slovo, ale prodejcovo „Cosi...cosi...cosi“ pochopí správně po česku. „Jo kozy? Asi tak....“.

8.3.2024 v 12:31 | Karma: 24,29 | Přečteno: 776x | Diskuse| Ostatní

Klára Žejdlová

A je to tady! Karneval je tu, bude se slavit!

Český a moravský masopust se pomalu vrací do našich ulic spolu s jeho tradičními maskami. Někde se tradice udržela a pokračuje dál, na většině míst se obnovuje. Můžeme ale říct, že skoro všude najdeme ty samé masky, stejné oslavy.

13.2.2024 v 17:11 | Karma: 11,17 | Přečteno: 277x | Diskuse| Cestování

Klára Žejdlová

Je libo zakousnout ke kávě kecy? Nebo výmysly? Nebo snad salát? A co hadr? Nebo intrikáře?

Že jsem se zbláznila? Ale ne! To jsme se jenom z vánočního období přehoupli do období masopustního, neboli také karnevalového, které každý rok začíná 6. ledna a končí 40 dní před Velikonoci.

23.1.2024 v 20:48 | Karma: 12,86 | Přečteno: 337x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 48
  • Celková karma 18,33
  • Průměrná čtenost 1072x
I když už v Itálii nežiju, stále zůstává v mém srdci.