S těma dědkama je hrozná nuda! Já si radši povídám s vámi!

22. 09. 2022 22:36:01
Tenhle poněkud zvláštní kompliment jsem slyšela před lety, když jsem v italském Itri dělala průvodkyni ve zbojnickém muzeu.

Ale nepředstavujte si pod tímto pojmem muzeum o nějaké legendární postavě typu Jánošíka, který bohatým bral a chudým dával. Jižní Lazio, ve kterém Itri leží, je strategická oblast, kterou vede cesta spojující Řím s Neapolí, Via Appia. A právě u Itri je důležitý průsmyk, ve kterém bylo možné útočit na projíždějící. Fra Diavolo, zbojník z Itri, bojoval na přelomu 18. a 19. století na straně Neapolského království proti Francouzům. Pokud zrovna nesloužil v armádě, bojoval se svojí tlupou zbojníků právě v tomto průsmyku, kde z okolních kopců číhali na projíždějící vojáky, které napadali stejným způsobem, jako to dělají zbojníci. Jen důvod byl trošku jiný.

Ale vraťme se k tomu komplimentu. Jednou přišel do muzea starší pán, tipovala jsem mu tak 70 let. Nechtěl vidět muzeum, chtěl si povídat. Vedle muzea je totiž menší centrum, kde se scházejí důchodci. Taková jejich klubovna. Při špatném počasí jsou uvnitř a většinou hrají karty, když je hezky, hrají na zahradě bocce, tedy italskou verzi pétanque.

Povídali jsme si, už ani nevím, o čem. Moje služba rychle a příjemně uběhla, byla to milá změna. Asi i pro něj, protože hned při další službě za mnou zase přišel a rovnou jsem od něj slyšela ten kompliment. Prý ti „dědkové“ jen hrají karty, nečtou, o nic se nezajímají, takže jsou hloupí a jeho to s nimi nebaví. A pak za mnou chodil pravidelně, jako by měl radar na mé auto zaparkované před muzeem.

Musím přiznat, že moje mozkové závity dostávaly pěkně zabrat. V Itri totiž mluví nářečím, kterému jsem ani po 7 letech neporozuměla. Zvládala jsem pochopit jen běžnou mluvu, hodně jsem dala na intuici. A i tak se mi často stalo, že jsem si myslela, že se baví o něčem, abych nakonec zjistila, že řeč byla úplně o něčem jiném. A tenhle pán byl navíc neskutečně sečtělý! Jeden den se se mnou bavil o čtvrté generaci atomových elektráren, další o nejnovějších fotografiích Saturnu a jeho měsíců, potom o černých dírách. Bývala bych se potřebovala připravit na rozhovory s ním, abych nevypadala jako úplný nevzdělanec, ale u něj člověk nikdy nevěděl, s čím příště přijde. Dobré na tom bylo, že většinou mluvil skoro italsky, takže jsem mu rozuměla.

Nejradši jsem ale měla dny, kdy povídal o historii Itri, o místních pověstech (o některých jsem vůbec nevěděla, znalo je už jen málo lidí), o místních lidech. A třeba i o tom, proč zrovna mají svoji přezdívku. V Itri totiž má snad každý vedle svého oficiální jména a příjmení i přezdívku. Vlastně když o sobě mluví, používají pouze přezdívky, často ani neznají skutečné příjmení.

Bylo krásné ho poslouchat, i když vlastně ani nevím, jestli jsem vždycky pochopila, co říká. V těchto chvílích totiž mluvil nářečím. Byl do svých vyprávění tak zabraný, že jsem ho nechtěla přerušovat, radši jsem se snažila intuitivně pochopit, o čem mluví. A pokaždé si říkala, že si musím napsat, o čem mi vyprávěl, abych to nezapomněla. Bohužel jsem to nikdy neudělala.

Jednou jsem se o tomto pánovi bavila se známým, který znal snad všechny lidi v Itri. Jaké bylo moje překvapení, když mi řekl, že mu je už 84 let! Nejen, že na ten věk nevypadal, hlavně jeho mysl se zdála být o mnoho mladší. A navíc měl, jako většina lidí z jeho generace, vychozených jen pár tříd základní školy. Tak si říkám, kam to mohl dotáhnout, kdyby byl býval studoval. Nejspíš by byl nějakým vynálezcem nebo třeba spisovatelem.

Já můžu jen doufat, že až zestárnu, bude můj mozek fungovat aspoň z poloviny, jako jemu. Jestli se tedy jeho věku vůbec dožiju.

Autor: Klára Žejdlová | čtvrtek 22.9.2022 22:36 | karma článku: 20.08 | přečteno: 618x

Další články blogera

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.92 | Přečteno: 488 | Diskuse

Klára Žejdlová

Co děláte o Velikonocích? Taky provozujete skupinový sex?

Asi všichni znají scénu z filmu „Slunce, seno, erotika“, kde velebný pán kupuje svetr pro Cecilku. Italsky nemluví ani slovo, ale prodejcovo „Così...così...così“ pochopí správně po česku. „Jo kozy? Asi tak....“.

8.3.2024 v 12:31 | Karma článku: 23.98 | Přečteno: 737 | Diskuse

Klára Žejdlová

A je to tady! Karneval je tu, bude se slavit!

Český a moravský masopust se pomalu vrací do našich ulic spolu s jeho tradičními maskami. Někde se tradice udržela a pokračuje dál, na většině míst se obnovuje. Můžeme ale říct, že skoro všude najdeme ty samé masky, stejné oslavy.

13.2.2024 v 17:11 | Karma článku: 10.84 | Přečteno: 272 | Diskuse

Klára Žejdlová

Je libo zakousnout ke kávě kecy? Nebo výmysly? Nebo snad salát? A co hadr? Nebo intrikáře?

Že jsem se zbláznila? Ale ne! To jsme se jenom z vánočního období přehoupli do období masopustního, neboli také karnevalového, které každý rok začíná 6. ledna a končí 40 dní před Velikonoci.

23.1.2024 v 20:48 | Karma článku: 12.56 | Přečteno: 336 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.92 | Přečteno: 488 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.58 | Přečteno: 234 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 478 | Diskuse
Počet článků 44 Celková karma 16.83 Průměrná čtenost 1081

I když už v Itálii nežiju, stále zůstává v mém srdci.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...