Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ježíši, ty jezdíš autem v Itálii?!? A to se nebojíš???

Typická reakce mých známých, pro které je Itálie zemí, ve kterých se nedodržují předpisy a řídit tam je smrtelně nebezpečné.

Na jednu stranu mají vlastně pravdu. Čím se jede v Itálii jižněji, tím se předpisy dodržují méně. Jenže…oni ty předpisy nedodržují téměř všichni a všichni je nedodržují stejně. A nedodržují je tak zvláštně, vlastně velice tolerantně…

Já vím, že se to zdá divné. Ale to musíte zažít, abyste to pochopili… Je tedy pravda, že jsem se nejjižněji dostala jen do Salerna a Římu a Neapoli se vyhýbám obloukem, ale nemůžu si stěžovat. Ba naopak. Spíš jsem měla problémy, když jsem se po letech ve střední Itálii vrátila zpátky do Čech a naivně jsem si myslela, že tady to funguje stejně. Tedy ne snad, že bych nedodržovala předpisy. Ty jsem vždycky dodržovala i v Itálii. Ale zvykla jsem si na to, jak je nedodržují ostatní. A hlavně na to, že pokud se na silnici chovají Italové trošku arogantně, tak vždy s respektem k ostatním řidičům. Vždy se snaží předvídat jejich reakci a nedělají si z nich srandu.

Uvedu jeden příklad, vjíždění na hlavní silnici z vedlejší. V ČR stojíte a čekáte, dokud se neudělá mezi auty na hlavní silnici mezera, abyste na ni mohli vjet. Občas celou věčnost. Někdy se nad vámi nějaký řidič slituje a pustí vás, ale to se stává jen málokdy. A v Itálii? Velice často vás hned někdo pustí. Nebo třeba spěcháte, tak najedete skoro až na hlavní. Většinou vás hned první auto bez problémů pustí. U nás na vás tak maximálně začne troubit, co si to dovolujete. I když musím uznat, že už se to tady taky lepší.

Zážitek jsem ovšem měla z pobřežní silnice kolem Amalfi. Nádherné místo, ale ne pro řidiče. Úzká silnice, z jedné strany skála, z druhé betonové zábradlí, jindy z obou stran domky. Občas si říkáte, že jestli proti vám vyjede auto, tak se na tu úzkou silnici nemůžete vejít. A najednou se proti vám objeví autobus! Přesně tohle se mi stalo snad v tom nejužším místě, navíc v zatáčce. Vlevo roh domu, vpravo skála vybíhající až do silnice. Auto staré (vlastně nové) pár měsíců, v něm rodiče, které jsem vezla na dovolenou po Itálii. Čekala jsem, že na mě začne řidič autobusu troubit a ukazovat nehezká gesta. Už jsem se chystala, že vylezu z auta a někomu dám klíčky, ať s ním někam odjede. Ale nic z toho! Usmívající se řidič autobusu mi trpělivě ukazoval, jak mám autem najet, abych si ho neodřela, a přitom jsme se tam oba vešli. Sice to pár minut trvalo, ale povedlo se…a já si na prvním volném parkovišti šla převléknout úplně propocené triko a bylo mi úplně jedno, že stojím vedle frekventované silnice. Kdyby to šlo, dala jsem si i panáka.

Mimochodem – pár let na to jsem se na stejném místě ocitla, ale bez auta, dojela jsem si tam autobusem, místní dopravou. Nevím, jestli jsem zrovna natrefila na nervózního řidiče, protože šílenou rychlostí vjížděl do všech zatáček a divila jsem se, že jsme do nikoho nenabourali. Říkala jsem si, co by se stalo, kdybych tenkrát narazila na něj, asi bych měla po autě i po dovolené… A nebo by se zachoval úplně stejně a pomohl mi…co já vím… Vím jen jedno – doufám, že k Amalfi zase brzy pojedu, jen nevím, jestli je lepší auto nebo autobus… V obou případech je o adrenalinový zážitek postaráno.

Autor: Klára Žejdlová | neděle 28.4.2019 16:50 | karma článku: 25,57 | přečteno: 1313x
  • Další články autora

Klára Žejdlová

Náš rodný jazyk (ať už je jakýkoli) je krásný a často nás chrání. A my to ani nevíme.

Nejsem odborník, ale z vlastní zkušenosti vím, že i když budu mít cizí jazyk tak zažitý, že v něm budu dokonce i přemýšlet, vnímat ho budu jinak než svůj rodný jazyk. I když si to ani neuvědomím. A o to je to vše horší.

2.4.2024 v 13:20 | Karma: 15,70 | Přečteno: 419x | Diskuse| Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma: 22,15 | Přečteno: 582x | Diskuse| Cestování

Klára Žejdlová

Co děláte o Velikonocích? Taky provozujete skupinový sex?

Asi všichni znají scénu z filmu „Slunce, seno, erotika“, kde velebný pán kupuje svetr pro Cecilku. Italsky nemluví ani slovo, ale prodejcovo „Cosi...cosi...cosi“ pochopí správně po česku. „Jo kozy? Asi tak....“.

8.3.2024 v 12:31 | Karma: 24,29 | Přečteno: 776x | Diskuse| Ostatní

Klára Žejdlová

A je to tady! Karneval je tu, bude se slavit!

Český a moravský masopust se pomalu vrací do našich ulic spolu s jeho tradičními maskami. Někde se tradice udržela a pokračuje dál, na většině míst se obnovuje. Můžeme ale říct, že skoro všude najdeme ty samé masky, stejné oslavy.

13.2.2024 v 17:11 | Karma: 11,17 | Přečteno: 277x | Diskuse| Cestování

Klára Žejdlová

Je libo zakousnout ke kávě kecy? Nebo výmysly? Nebo snad salát? A co hadr? Nebo intrikáře?

Že jsem se zbláznila? Ale ne! To jsme se jenom z vánočního období přehoupli do období masopustního, neboli také karnevalového, které každý rok začíná 6. ledna a končí 40 dní před Velikonoci.

23.1.2024 v 20:48 | Karma: 12,86 | Přečteno: 337x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí

24. dubna 2024  20:19

Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...

  • Počet článků 48
  • Celková karma 18,33
  • Průměrná čtenost 1072x
I když už v Itálii nežiju, stále zůstává v mém srdci.