Proč se tetě říká teta aneb základy česko-italské morfologie poprvé

24. 11. 2012 10:10:58
Vždycky se mi líbilo, jak se mamka baví s Italy. Je jí úplně jedno, že oni česky nerozumí ani slovo. Zkrátka jí to vůbec nezajímá. A když jim něco chce říct, samozřejmě mluví česky. Vždyť oni nějak porozumí.

To já jsem úplně jiná. Když jsem měla jet kdysi do Itálie na dovolenou a z toho týden tam strávit s mými dvěma babičkami a dědou, měsíc před odjezdem jsem byla nalepená na učebnici italštiny. Všude. Až jsem se divila, že když jdu spát, můžu si ji o odložit. A to vše proto, abych byla schopná říct pár krkolomných vět, kdyby se prarodičům náhodou něco stalo. Je ale pravda, že to byl pouhý začátek, do italštiny se zamilovala a stejně jako mi má první učebnice málem přirostla k obličeji, italština mi nakonec přirostla k srdci. Je ale pravda, že už se mnou není taková sranda, jako s mamkou. Ona navíc, když se tak snaží něco Italovi říct a on ji nerozumí, trpělivě všechno opakuje. Je vidět, že léta pracovala jako učitelka v mateřské školce. Trpělivost jí opravdu nechybí. A tak opakuje a opakuje. Česky samozřejmě. Protože když tomu rozumí ona, Ital tomu přeci taky nakonec musí porozumět! No, on porozumí, i když občas něco úplně jiného. Pamatuju, když můj přítel poznal moji tetu. Sice my doma teto a strýčku nepoužíváme, říkáme si jménem, ale při představování moje mamka prohlásila (česky samozřejmě), že je to její sestra, má teta. Přítel se divně zatvářil, takže mamka trpělivě zopakovala. Tuším, že několikrát. Nakonec přítel pokýval, jako že rozumí, což mamku velice potěšilo. Já jsem do hovoru také nezasahovala. Přiznám se, že jsme se s taťkou přitom hrozně bavili, tak proč přerušovat zábavu, že ano? I tak jsem za chvíli musela přiskočit a tlumočit, neboť strýček se představil jako Hujer. A začal vykládat, jak jsme vlastně všichni Hujerovi. Bohužel přítel Marečka neznal a nechápal. Myslím, že nepochopil dodnes. Tetu jsem naopak nepochopila hned já. Ani narážky typu „jo teta, jó?“ nebo „no to je ale fakt teta, jó?“ mě nedokázaly probudit. Asi i kvůli tomu, že jsem byla zvyklá mluvit spisovnou italštinou. Dojít mi to mělo až později, když se mě přítel zeptal, jestli jsou všechny tety tetami bez rozdílu, nebo jestli se to nějak odlišuje. Pořád jsem nechápala. Jako teta z matčiny strany, teta z otcovy strany, vzdálená teta? To ne, prý je moje teta pěkná „tetóna“, tedy velká teta... Až v ten okamžik mi to došlo – v místním nářečí teta (teda spíš tetta se dvěma „t“, což se v normální italštině při výslovnosti rozlišuje, v Benátsku, odkud byl přítel, nikoli) totiž znamená ňadro. Nebo spíš prso. A jelikož je má teta vyvinutá (řekla bych, že normální Češka, ovšem pro Italy to znamená něco extra), tak si přítel myslel, že jí říkáme teta, jelikož má pěkná prsa. Od té doby byla má teta tetóna a přítel šťastný, že se v naší rodině oslovujeme pouze jmény.

Autor: Klára Žejdlová | sobota 24.11.2012 10:10 | karma článku: 12.04 | přečteno: 995x

Další články blogera

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 20.13 | Přečteno: 500 | Diskuse

Klára Žejdlová

Co děláte o Velikonocích? Taky provozujete skupinový sex?

Asi všichni znají scénu z filmu „Slunce, seno, erotika“, kde velebný pán kupuje svetr pro Cecilku. Italsky nemluví ani slovo, ale prodejcovo „Così...così...così“ pochopí správně po česku. „Jo kozy? Asi tak....“.

8.3.2024 v 12:31 | Karma článku: 23.98 | Přečteno: 737 | Diskuse

Klára Žejdlová

A je to tady! Karneval je tu, bude se slavit!

Český a moravský masopust se pomalu vrací do našich ulic spolu s jeho tradičními maskami. Někde se tradice udržela a pokračuje dál, na většině míst se obnovuje. Můžeme ale říct, že skoro všude najdeme ty samé masky, stejné oslavy.

13.2.2024 v 17:11 | Karma článku: 10.84 | Přečteno: 272 | Diskuse

Klára Žejdlová

Je libo zakousnout ke kávě kecy? Nebo výmysly? Nebo snad salát? A co hadr? Nebo intrikáře?

Že jsem se zbláznila? Ale ne! To jsme se jenom z vánočního období přehoupli do období masopustního, neboli také karnevalového, které každý rok začíná 6. ledna a končí 40 dní před Velikonoci.

23.1.2024 v 20:48 | Karma článku: 12.56 | Přečteno: 336 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Jan Vaverka

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 70 | Diskuse

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 5.60 | Přečteno: 84 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 20.13 | Přečteno: 500 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.59 | Přečteno: 236 | Diskuse
Počet článků 44 Celková karma 16.88 Průměrná čtenost 1081

I když už v Itálii nežiju, stále zůstává v mém srdci.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...